TrendaLelke

Itt vagy most:Home \ Köz-tér \ Miben különbözik a home office és a karantén office?
16
2020 ápr.

Miben különbözik a home office és a karantén office?

 

És mit tegyél hárítás és tagadás helyett, ha már szembesültél a krízis számtalan formájával? Hogyan viselhető el ez a stressz a köbön? Hogy érzed, topon vagy válságkezelésből vagy jól jönne néhány tanács? Dr. Kovács Fatime mentálhigiénés szakember írása.

 

 

Amikor krízishelyzetbe kerülünk, az lehet a legnehezebb, hogy hogyan kezeljük ezt. Mivel ilyenkor jobban felerősödik a stressz, a szorongás, lehet, hogy képtelenek vagyunk reálisan látni, érzékelni a történéseket. Most talán a legfőbb gond, hogy a biztonságérzetünk vált labilissá. Ez pedig egy veszteségélményt okozhat. Amikor válságba kerülünk, az is egy megpróbáltatás lehet, hogy olyan döntéseket kell meghoznunk, amiket egyébként hárítottunk volna. Különbözőképpen reagálhatunk ilyenkor a hárítással:

Van, aki tagadással: „ez nem lehet igaz”; „ilyen nem történhet meg”. Ilyenkor úgy tesz az ember, mintha nem történt volna semmi. Így háritja a szembesülést a bizonytalannal, kiszámíthatatlanal.

Más az izolációba menekül tudattalanul, amikor a gondolatokat és az érzéseket leválasztja egymásról. Vagyis elmondja, hogy feszült, ideges, aggódik, de ezek az érzések nem látszódnak rajta. Ezzel próbálja meg levenni a terhet a szituációról, hogy ne kelljen szembesülni az érzések útján a sérülékenységével, sebezhetőségével. Ez jelentkezhet úgy, hogy valaki elbagatellizálja a helyzetet és nem tartja be a megelőzést és a szükséges szabályokat, mintha őt nem is érinthetné a probléma.

Az ilyen káosz sokakban még jobban felerősíti a stresszt, ami tovább fokozhatja a bizonytalanság érzetét.

 

 

Legfőbb stressztényezők lehetnek:

 

  1. ismeretlen helyzet: hiszen nincs rá tapasztalatunk, tehát nincs megoldási stratégiánk sem
  2. veszteségek az anyagiakban, munkahelyekben, kapcsolatokban
  3. betegségtől való félelem, szeretteink elvesztéséért való aggódás
  4. kiszolgáltatottság érzet
  5. tehetetlenség, kontroll elvesztése
  6. bizonytalanság a jövővel kapcsolatban
  7. túlélő üzemmód
  8. megszokott életritmus elvesztése (szokások, rutinok alapján működünk)
  9. személyes kapcsolódások hiánya, családok szétszakadása fizikálisan
  10. kapcsolati konfliktusok kiéleződése (társsal, gyerekekkel, szülőkkel)
  11. testi érintés hiánya (egyik legnagyobb boldogsághormont adó cselekvés a simogatás, ölelés)
  12. a magány, egyedüllét érzés felerősödése
  13. spec. probléma: gyerekek lekötése fizikálisan (mozgáshiány) és mentálisan (együtt tanulás)
  14. otthon dolgozás – család, gyerekek ellátása egy időben

 

 

Home office vs. karantén office

 

Ami a nehézséget okozza, hogy ez az otthon dolgozás nem a klasszikus eset. Már létre is jött egy nagyon találó új kifejezés erre a formára: karantén office. Jó, ha tudjuk, hogy alapvető különbségek vannak a hagyományos home office és a szükséghelyzet által kialakított karantén office között:

  • A home office (H.O.) esetén van szabad mozgástér, a karantén office-nál (K.O.) nincs
  • A H.O. önállóan vállalt, rugalmas. Míg a K.O. kényszerből van, korlátot jelent.
  • A H.O.-ban motiváltság, konstruktív cél van. Míg a K.O.-ban inkább a türelmetlenség, ingerültség, fáradtság lehet a jellemző.
  • A H.O. ban a személyes társas kapcsolatok adottak, a K.O.-ban beszűkülnek.
  • A H.O.-ban alapvetően nincs gyerek otthon, a K.O.-ban a család mellett kell dolgozni összezártságban.
  • A H.O. kreatív mentális állapotot tesz lehetővé, a K.O. viszont a stresszt, feszültséget erősítheti fel.

 

 


Milyen hatásai és következményei lehetnek a válságnak, bezártságnak?

 

Ezek elsősőrben az idegrendszert és az immunrendszert érintik.

  • Felerősödhet a szorongás, aggodalom a betegségtől, a pénzhiánytól.
  • Ez kihat a koncentrációs képességünkre, alvászavart is okozhat.
  • Jobban előjöhetnek a korábbi függőségek. (dohányzás, alkohol)
  • Érzelmileg a fásultság, elkeseredettség, depresszió is megjelenhet a bezártságtól, mozgáshiánytól.

 

Ezek attól függően jelentkezhetnek, hogy ki milyen mentális állapotban van. Vagyis:

  • Milyen a stressz tűrő képességünk?
  • Milyen megküzdési stratégiákkal rendelkezünk?
  • Hogyan kezeljük a konfliktus helyzeteket?

 

Milyen a megoldási eszközeink lehetnek, amikor válsághelyzetben vagyunk?

  • Ne hagyjuk el magunkat!
  • Legyen egy új napirendünk, ami a legjobban megfelel a kivételes körülménynek.
  • Ne akarjunk ugyanúgy teljesíteni, mint korábban, lazítsunk a kötelességeinken.
  • Adjunk magunknak és a családtagjainknak is külön töltött időt, mert nem tudhatjuk, meddig tart ez a krízises állapot és fontos, hogy ne menjünk egymás agyára az összezártság során.
  • Igyekezzük a mozgást beilleszteni a mindennapokba, hogy a feszültségeinket ne a másikon vezessük le.
  • Vegyük észre, hogy ez az új helyzet mit adott nekünk!


Milyen pozitív dolgokat, helyzeteket hozott már eddig is az életünkbe? Mit akar tanítani nekünk egyéni és kollektív szinten? Hogyan változtatott rajtunk vagy miben érezteti, hogy változtatnunk kell valamin Minden válságnak van ugyanis egy fejlesztő, tanító jellege is. Hiszen adhat egy újfajta nézőpontot a számunkra. Felfedezhetjük, hogy mik vagy kik azok, amik az igazi értéket képviselik az életünkben. Aktuálisabb célokat adhat, új utakra vihet, friss ismerettségeket hozhat. Rég elfeledett képességeink jöhetnek a felszínre vagy eddig még nem ismert új adottságaink bontakozhatnak ki belőlünk. Éljünk ezekkel a lehetőségekkel és a stressz helyett inkább a megújulás adományát lássuk mindig a krízishelyzetekben!

 


Megosztás = Ez klassz, hasznos írás volt!

Köszönjük, hogy ajánlod barátaidnak a Trendalelke.hu-t!

Utoljára frissítve: csütörtök, 16 április 2020 16:21
Értékelés:
(0 szavazat)
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Partnereink

Kapcsolat

  • Trendalelke.hu Blogmagazin
  • +36302434449