TrendaLelke

Itt vagy most:Home \ Köz-tér \ Ki akarna 12 órát, azaz közel 140 km-t futni?! Safranyik Dóra, méghozzá győztes idővel!

23
2020 szept.

Ki akarna 12 órát, azaz közel 140 km-t futni?! Safranyik Dóra, méghozzá győztes idővel!

 

Ha lenne a Trendalelkén "elképesztő teljesítmények" rovat, mindenképp oda kategorizálnánk Safranyik Dórával készített interjúnkat. Dóri ugyanis egy észveszejtő célt tűzött ki maga elé: 2022-ben meg szeretne nyerni egy 12 órás futóversenyt. Ehhez 137 km-t kell majd végiggaloppoznia 5 perc 26 másodperc per kilométeres átlaggal. Mindezt - akkor már - 38 évesen, kétgyermekes anyukaként. 

 

 

 

Trendalelke.hu: Mikor csípődött be nálad a futás?

Safranyik Dóra: 2016-ban kezdtem, egyetlen céllal: fogyni szerettem volna. Család és munka mellett a kötött, edzőtermi mozgásformákra nem jutott időm, futni viszont mindig kimentem, ha akadt egy pici szabadidőm. Az első nyolc hónapban, a heti négy edzést úgy futottam végig, hogy utáltam.

 

Hamar nekiálltál viszont egy kis csapatot építeni magad köré a Fuss Velem Facebook-oldalon. Mi billentett át az utálatból az imádatba?

Még azt az oldalt is azért hoztam létre, hogy magam motiváljam, szerettem volna, ha közösségben futunk. Tudtam, ha már egy ember jelentkezik, akkor én nem tehetem meg vele, hogy nem megyek ki, így ez majd kialakít bennem egy erősebb elköteleződést. Egyre többen csatlakoztak hozzám, éreztem, hogy ösztönzöm őket, közben pedig a céljaimat is elértem: jöttek a mínusz kilók, a kitűzött eredmények, és szépen lassan megszerettem a futást. Ha kimaradt néhány nap, nem éreztem jól magam a bőrömben, és összeállt hamar a kép, hogy ezt a sport hiánya okozza. Stresszlevezetés, tökéletes terápia, sőt, a hosszútávfutást én már egyfajta könnyűdrognak mondanám, hiszen a szervezet megszokja az endorfin termelődését, és igényli is folyamatosan.

 

 

A terhesség sem vette el a kedved, energiád a futástól. Kellett hadakoznod a nőgyógyásszal, hogy zöld utat adjon?

A 16. hétig futottam, utána már nem esett jól. 8 hetesen viszont még egy 31 kilométeres versenyen jártam. Az orvosom a 20. hétig heti négy félmaratoni távig engedélyezte a futást, szigorú pulzuskontroll mellett. A szervezetem viszont előbb jelezte, hogy elég neki, ezért elkezdtem fokozatosan csökkenteni a távokat, majd már csak sétáltam, végül azt is elengedtem.

 

Lili érkezése után biztosan nagyon vártad már, hogy leporold a futócipőd!

Naná! Négy és fél hét után merészkedtem először ki, csupán alig több mint két kilométer kocogásra. Az első terhességem után hat héttel már belefértem a legkisebb ruhámba, most viszont nehezebben állt vissza a szervezetem. Ez rengeteg tényezőtől függ, de kitartással és odafigyeléssel tudtam, hogy újra a régi leszek. Rendszert az első időszakban nem igazán tudtam kiépíteni, hiszen Lili volt az első és legfontosabb. Alvásidőben a párom, Dávid vigyázott rá, olyankor szöktem kicsit meg otthonról.

 

Ezek szerint támogat téged a célod elérésében.

Természetesen kikértem a véleményét a 12 órás futás kapcsán, és nagyon szerencsésnek vélem magam, hogy maximális támogatást kapok tőle.

 

 

Mikor tudtad elkezdeni a tudatosan felépített, rendszeres edzéseket?

Októberben éreztem, hogy szeretném komolyan venni, nem sokkal később pedig meg is találtam a megfelelő asszisztenciát a Plandurance csapatánál. 9:20-as tempóval kezdtem a pulzuskontrollos futásokat, majd Stokinger Zoltán "Stoki" márciusban vett a szárnyai alá, és jelenleg ugyanolyan pulzusszám mellett már 5:30-as tempóra vagyok képes.

 

 

Egy nagy mérföldkő és egyben kiváló teszt volt a szeptemberi Wizz Air Budapest Félmaraton. Elégedett vagy az eredményeddel?

Az előző Wizz Air félmaratonomat 2 óra 25 perces idővel futottam le, és abba is belehaltam, tehát tudtam, hogy mindenképp egy sokkal jobb idővel fogok most célba érni. Izgatottan álltam rajthoz, és kijelenthetem, hogy remekül sikerült edzőversenyen vagyok túl! Az előírt pulzusértékeket maximálisan betartva futottam, ami egy 2 órán belüli félmaratoni teljesítményt eredményezett. Ez azt jelenti, hogy Stokival az eddigi féléves közös munkával 27 percet javítottunk a 21,1 km-es távom idején. Annak ellenére is, hogy az időjárási körülmények nem éppen voltak ideálisak. Hőségben futottunk, árnyék szinte semmi, mégis, mivel a frissítésem tökéletesen sikerült, elkerült a holtpont.

 

A következő lépcső pedig a maraton, nem is olyan sokára. Arra vonatkozóan mik a célkitűzések?

Októberben futom majd, a tervek szerint 3 óra 55 perc környékén. Jövőre pedig már jöhetnek a hatórás futások, a 80 kilométeres távok, hogy aztán 2022-re eljussak a 12 órás megmérettetéshez.

 

 

A futás közben már túlnőtt azon, hogy a hobbid legyen.

A nyáron életmód- és táplálkozás-tanácsadó lettem, novemberben pedig végzek mint csoportosfitnesz-instruktor. Hosszú távú célom, hogy ezzel foglalkozzak, segítsem az embereket ezen az úton. Ugyanúgy szeretném az idősebbeket egy egészségesebb életmód felé terelgetni, mint a gyerekeket kimozdítani a virtuális térből, ahova beragadtak. Attila fiam 14 éves, nála is látom, hogy nagyon eltolódik az egyensúly. Nincs gond a technika fejlődésével, élvezzék nyugodtan a számítógépes játékokat, de küzdök vele, hogy mellette találjon valami aktív cselekvést is, ami szórakoztatja. Nagyon nehéz…

 

 

Te milyen mozgásformákat próbáltál gyerekkorodban?

Tulajdonképpen folyamatosan sportoltam: 12 évet atletizáltam, mellette 13 évig kézilabdáztam - NB I B-ben hagytam abba. Nem szerettem futni. 100 méteren még nem tudtam eléggé felgyorsulni, 200-on jó voltam, 400-on már elfogytam. Rengeteg edzésem volt, sokszor szívesebben cseréltem volna el bármilyen más tevékenységre, de Pali bácsi, a testnevelő tanárom, edzőm belém plántálta: “az apád sportoló volt, jönnöd kell”. Apa főállású futbalista volt, így ugyan puffogva, de mentem.

 

Akkor nem véletlen, hogy ennyire komolyan veszed a futást.

Egy életre megtanultam, mi az a felelősség és kitartás. Soha nem fordulhat velem elő, hogy amit kiír nekem az edzőm, azt nem teljesítem vagy lecsalok belőle.

 

 

Hogyan néz ki most egy átlagos heted az edzések szempontjából?

Május óta heti hatszor futok - ez több mint hat és fél órát jelent a hét nap alatt -, a keresztedzésem pedig heti 3-4 óra aerobik. Ezt majd még fokozni fogjuk egy napon belül több edzéssel és a távok növelésével. Általában egy hétre lebontva látom előre az aktuális edzéstervezetemet, amit az edzőm állít össze, ő pedig minden futásom után automatikusan megkapja az adataim: a pulzusszámom alakulását, a távot, az időt és jó néhány grafikont. Ezek alapján folyamatosan monitorozza a fejlődésem, illetve mentálisan ugyancsak támogat.

 

Nincs viszont ott melletted, hogy edzés közben motiváljon, így elképesztően nagy akaraterő kellhet ahhoz, hogy napról napra teljesítsd az előírt adagod.

A megfelelően megválasztott cél kellő lendületet ad. Nem csupán lefutni szeretném a 12 órát, mert arra már jövőre is képes lennék. Ennél egy jóval nagyobb cél lebeg a szemem előtt: hogy megnyerjem. Ez elég erős motivációt ad ahhoz, hogy nap nap után elvégezzem az edzéseimet, mert azok nélkülözhetetlenek az álmom beteljesítéséhez.

 

Lehet egy ilyen távot még élvezni?

Igen, azt, ha vége van… De térjünk erre vissza 2022 áprilisában!

 

 

Biztos, hogy ugyanolyan sebességgel telik a te időd is, mint a miénk? Hogyan férsz bele a 24 órába?

Gyakran megkérdezik, mikor van időm a háztartásra, a gyerekekre a munka és a futás mellett. Minden nap főzök, rend uralkodik az otthonunkban, a párommal, a fiammal és a lányommal pedig szintén töltök együtt minőségi időt. Már nem nézek tv-t, nem járok el szórakozni és sok más olyasmire valóban nem jut energiám, ami másoknak a napi, heti rutin része. Igyekszem továbbá olyankorra időzíteni a futást, amikor a családnak a legkevésbé tűnik fel, hogy anya nincs otthon: reggel, miután elvittem Lillit a bölcsibe, munka előtt futok még egyet, hétvégén pedig szintén azelőtt pipálom ki az edzést, hogy felkelnének a többiek.

 

 

Az étrend legalább olyan fontos, mint az edzések. Vannak lemondások?

Alkoholt évek óta nem iszom, de nem lemondásként élem meg, hanem tudom, hogy se az egészséges életmódhoz nem passzol, se az edzéseimet nem szeretném ezzel elrontani, mert egyszerűen nem éri meg. Egyébként magamnak állítom össze az étrendem, mióta megszereztem erről az oklevelet. 26 kilót fogytam másfél év alatt, és tökéletesen érzem magam. Önsanyargatásról szó sincs, mindent fogyasztok, de természetesen mértékkel. Bárki képes erre, csak el kell határozni!

 

 

Mondhatnánk, hogy a futáshoz csak két láb szükséges, de ettől manapság már jóval összetettebb a képlet: 1000 kilométerenként cipőcsere, vannak nélkülözhetetlen kütyük, a megfelelő frissítést és regenerálódást ugyancsak támogatni kell, a nevezési díjakról nem is beszélve. Igen költséges sporttá vált a futás. Találtál szponzorokat?

Az Édespötty és a 48 Étterem és Bár bizalmat szavaztak nekem és segítenek a célom elérésében. Bízom benne, hogy mások is érdemesnek találnak majd arra, hogy támogassanak.

 

A családod, barátaid elkísérnek a versenyekre?

Egy barátnőm vállalta, hogy a frissítési pontokon a saját, jól bevált frissítőimmel vár, mert igencsak rizikós egy versenyen kísérletezni vele, hogyan reagál a szervezetem a kihelyezett zselére, italra. Az edzőm, Stoki és a plandurance-esek ugyancsak szurkolnak nekem. A családom nem szeretem, ha ott van a helyszínen, mert akkor fejben szétesem.

 

 

A Sárvár 24 órás futás keretében állsz majd rajthoz a 12 órás megmérettetésen. Kacérkodsz a gondolattal, hogy egyszer a 24 órásnak is nekivágj?

Most azt mondom, hogy nem. Először legyek túl a 12 óráson! Aztán meglátjuk...

 

 

Megosztás = Ez klassz, hasznos írás volt!

Köszönjük, hogy ajánlod barátaidnak a Trendalelke.hu-t!

Utoljára frissítve: szerda, 23 szeptember 2020 16:40
Értékelés:
(2 szavazat)
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Partnereink

Kapcsolat

  • Trendalelke.hu Blogmagazin
  • +36302434449