TrendaLelke

Itt vagy most:Home \ Otthon melege \ Sok a hiba a kisgyermekek táplálásában
06
2015 aug.

Sok a hiba a kisgyermekek táplálásában


Már óvodáskorban célszerű kialakítani, és a gyerekek napirendjébe beiktatni a napi ötszöri étkezést. Amennyire lehet, érdemes az egyes étkezéseket minden nap közel azonos időpontra tenni. Figyelni kell arra is, hogy ugyanúgy, mint a felnőtteknél, az egyes étkezések mennyisége, energiatartalma a nap folyamán egyenletesen legyen elosztva.  Ha ez valamiért felborul mind megtapasztaljuk, hogy vagy nyűgösek , fáradtak, vagy éppen ellenkezőleg akkor is pörögnek amikor  a mi elemeink már töltésre várnak.



A tízórai és uzsonna mennyiségének nem kell túl nagynak lennie. Erre megfelel pl. egy szendvics, tejtermék, vagy ha nem nagyon éhes a gyerek, egy gyümölcs is.

A reggeli és a vacsora már bőségesebb, és fontos, hogy a három főétkezés legyen komplett, tehát a növényi fehérjék mellett állati eredetű fehérjét is kell tartalmaznia.

A reggeli soha ne maradjon ki, és tartalmazzon valamilyen gabonakészítményt (zsemle, kifli, teljes őrlésű kenyér, gabonapehely, müzli stb.), állati eredetű fehérjét (tej, kefir, joghurt, sajt, túró, tojás, húskészítmény), friss zöldséget, és minden esetben valamilyen folyadékot.

A vacsora lehet meleg étel (pl. főzelékfélék), vagy ha nincs mód az elkészítésére, akkor valamilyen hideg étel. Fontos, hogy a gyerekek ne éhesen feküdjenek le aludni.

 

 


A nap legbőségesebb étkezése az ebéd, ami minden esetben meleg étel legyen, és ideális esetben levest is tartalmaz.

  • Ajánlatos a főzelékféléket gyakran szerepeltetni az étrendben.
  • Természetesen ehetnek burgonya vagy rizs alapú köretet is.
  • Ritkábban (heti 1-2 alkalommal) tésztaétel is fogyasztható.
  • Hetente 1-2 alkalommal száraz hüvelyesek is adhatóak leves, saláta, vagy főzelék formájában.
  • Ideális esetben már az ovisok étrendjében is szerepelnek a zöldségek friss saláták formájában.

 


Ha válogatós gyerekről van szó, a főtt ételek tárháza bizony általában 5-6 variációban ki is merül. Nehéz ügy, de nem szabad feladni, mert a gyereke az akaratukat ebben a helyzetben is igencsak próbálgatják, ezért folyamatosan érdemes próbálkozni az új ételek bevezetésével.

Fontos, hogy az egyes étkezések ne legyenek egyhangúak, ne mindig a kedvenc ételét kapja, mert csak a változatos étrenddel biztosítható minden tápanyag a gyermekek egészséges fejlődéséhez. Természetesen, ha a gyermek beteg, és emiatt étvágytalan, akkor lehet a kedvencével próbálkozni, pláne ha azt még a kedvenc tányérjával, poharával, evőeszközeivel együtt tálaljuk.


Sok gyermek kedvenc étele a rántott hús, azonban arra oda kell figyelni, hogy bő zsírban sült hetente csak 1-szer forduljon elő. Próbáljuk a kevesebb zsír felhasználásával készült húsételeket, illetve egyéb feltéteket is megszerettetni a kicsikkel.

A másik nagy kedvenc a bologani spagetti, ezt személy szerint azért tartom jó ételnek, mert itt a szószba a húst  és több zöldséget (vöröshagyma, fokhagyma, sárgarépa, akár cukkini is) és fűszert (oregano, bazsalikom) is bele lehet csempészni. Így azok a gyerekek is hozzájutnak a fontos tápanyagokhoz, akik kimenekülnek a világból, ha meglátják a levesben a répát...


 

 

Az édesség tiltása helyett...

Az édességet a gyerekek többsége nagyon szereti. Fogyasztásuktól nem kell tiltani őket, de ez a legmegfelelőbb életkor arra, hogy a gyerekekkel megtanítsuk, hogy az édességek nem önálló étkezésre valók (pl. reggeli helyett), hanem a főétkezések után, desszertként ajánlatos fogyasztani őket. Az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, hanem hetente csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében. Alkalmanként egy adag ne egy egész tábla csokoládé, csomag cukorka vagy egy fél torta legyen, hanem egy kis szelet csoki, 1-2 szem cukorka, 1 szelet sütemény. A korlátok közé szorított édességfogyasztással, a „nasi” észszerű mennyiségének meghatározásával kialakítható az egészséges étrend.






A folyadék legalább annyira fontos...

Ne feledkezzünk meg a napi folyadékfogyasztásról sem! Érdemes minden étkezéshez biztosítani valamilyen folyadékot, mert játék közben hajlamosak megfeledkezni arról, hogy szomjasak. Ideális esetben a napközbeni játékhoz is készítsük oda az innivalót. A folyadék főként víz, kiegészítésképpen lehet gyümölcstea, tej, tejes ital, gyümölcslé. A 100 %-os gyümölcsleveket a gyerekeknek érdemes vízzel hígítani, hogy a vitamin túladagolásokat elkerüljük.  A megfelelő folyadékpótlás különösen nagy melegben, illetve hányás, hasmenés vagy lázas állapot esetén nélkülözhetetlen, mivel a gyerekek sokkal érzékenyebbek a kiszáradásra, mint a felnőttek.

 

Tibay Rózsa dietetikus

 

Tibay Rózsa

dietetikus

a Diéta Óvoda blog írója

 

 

 

 

 

 

Tetszett, amit olvastál?

 

Csatlakozz közösségünkhöz a trendalelke.hu honlapon, facebook oldalunkhoz, és nem maradsz le a kecskeméti nőknek fontos hírekről, eseményekről, ajánlókról.

 

Kecskeméti nőnek lenni jó!

 

 

Utoljára frissítve: csütörtök, 30 július 2015 18:46
Értékelés:
(2 szavazat)
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Partnereink

Kapcsolat

  • Trendalelke.hu Blogmagazin
  • +36302434449