Nyomtatás
20
2017 febr.

Hogyan küzdj meg a napi stresszel?

 

Minden ember nap mint nap találkozik kihívást jelentő helyzetekkel. A megoldási mód azonban már nagyon eltérő lehet. Az, hogy ki hogyan kezeli a stresszt, és milyen módon tud megbirkózni vele, függ a személyiségtől, a családból hozott mintáktól, a konfliktuskezelési képességétől, a feszültséget kiváltó helyzettől.  



A stressz tulajdonképpen a szervezet válaszreakciója az őt ért külső hatásokra. Ez a külső történés lehet olyan, ami izgalmat hoz az ember életébe (pl: egy verseny). Ezt nevezzük pozitív stressznek (eustressznek), ami ahhoz segíthet hozzá, hogy a maximumot tudjuk kihozni magunkból. Ilyenkor ugyanis a szervezet a megpróbáltatás után gyorsan képes visszaállni az egyensúlyi állapotába.

Ismeretes ugyanakkor a distressz is, ami a negatív stresszt jelenti. Ilyenkor viszont tartósan megmarad a feszültség. A szervezet fokozott igénybevételéről van szó ilyenkor, amivel hosszú időn keresztül nagyon nehéz megküzdeni.

Sok múlik azon a stresszes helyzetek kezelésében, hogy hogyan gondolkodunk. A negatív életszemlélet, a panaszkodás, a kritizálás, a folyamatos elégedetlenség hátráltatja a feszült testi-lelki állapot megszüntetését. A külső helyzeteken sokszor nem tudunk változtatni, de azon igen, hogy hogyan viszonyulunk hozzá.

Érdemes átgondolni, hogy a probléma, ami most gondot okoz, vajon 1 óra múlva vagy holnap is nehézséget fog e még jelenteni számunkra. Mert ha nem, akkor érdemes elengedni és nem foglalkozni vele tovább. Nehezebb helyzetekben viszont célszerű valamilyen stressz kezelő technikát alkalmazni, hogy kiegyensúlyozottan tudjunk döntéseket hozni.

 


Íme néhány lehetőség a stressz kezelésére, hogy minél hatékonyan tudjunk megküzdeni a mindennapok kihívásaival:

  1. Légzéstechnika alkalmazása: ha feszültek vagyunk, érdemes néhány jó mély levegőt venni. Ez megnyugtat és elkerülhetjük az elhamarkodott döntés meghozatalát.
  2. Relaxáció, meditáció, autogén tréning: kutatások kimutatták, hogy a szervezetre ezek a módszerek pihentetőleg hatnak. Felfrissítik az idegrendszert és energiát nyerhetünk belőlük.
  3. Pozitív gondolkodásmód: Einsteintől származik az idézet: „A problémák, amelyekkel szembesülünk, nem oldhatóak meg azon a szellemi szinten, melyen akkor voltunk, amikor megteremtettük őket.” Ezért tudatosan arra kell törekednünk egy nehéz helyzet kapcsán, hogy más nézőpontból tekintsünk rá. Ebben a szemléletmód váltásban segíthetnek külső személyek – család, barátok, szakemberek – akik érzelmileg nem érintettek, mégis bízhatunk bennük.
  4. A kapcsolati rendszerünk igénybevételén kívül a mozgás, testedzés is kiváló stressz kezelő technika. Az a fontos, hogy olyan mozgásformát végezzünk, amit szeretünk. Mert nincs értelme csak azért sportolni, mert épp most ez a divatos. Ha nem élvezettel  tesszük, nem fog feltölteni. Keressünk olyan mozgást, amitől lelkesek leszünk és szívesen csináljuk végig.
  5. Hiába szeretnénk jól érezni magunkat, ha nem figyelünk oda az egészségünkre. Stressz esetén segíthet a magnézium, vitaminok, ásványi anyagokban, nyomelemekben gazdag táplálkozás, melyek jót tesznek az idegrendszernek és támogatják a működését.
  6. És végül, de nem utolsó sorban: pihenjünk eleget, aludjunk napi 8 órát és örüljünk annak, amink van.


Sokkal könnyebben fogjuk tudni kezelni a nehézségeket, ha az értékeinkre helyezzük a hangsúlyt, hiszen azokból lehetséges erőt meríteni.

 

Dr. Kovács Fatime

mentálhigiénés tanácsadó és terapeuta, coach, tréner, Theta Healing konzulens

Életesszencia

Életesszencia a Facebookon

 

 

 

Megosztás = Ez klassz, hasznos írás volt!

Köszönjük, hogy ajánlod barátaidnak a Trendalelke.hu-t!

Utoljára frissítve: péntek, 24 február 2017 08:02
Értékelés:
(1 szavazat)

Kapcsolódó elemek

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned