TrendaLelke

Itt vagy most:Home \ Női percek \ Amikor ráébredsz, hogy neked a kaja az isten: 22 kiló mínusz

10
2017 okt.

Amikor ráébredsz, hogy neked a kaja az isten: 22 kiló mínusz

 

Elszántság, kitartás és egy jó szakember – lecsupaszítva ez a recept az eredményes és tartós fogyáshoz. És ez itt nem reklám, hanem egy igaz történet, Mikus Melivel a főszerepben, aki meg akarta érteni, milyen szerepet tölt be az életében az evés, és le akarta passzolni a felesleges kilókat. Sikerült neki. Pedig a napjai ínycsiklandó sütemények között telnek.

 

 

 

Trendalelke: Mikor kezdődtek a súlyproblémáid?

Mikus Meli: Az első problémás időszak a középiskola befejezése utánra datálható. Hazakerültem, ülőmunkát végeztem, pikkpakk feljöttek a kilók, de azt a 12 kilót probléma nélkül le is adtam. Egyszerűen csak a Diétáskönyv (Dr. Zajkás Gábor; Gaálné Póda Bernadette) alapján számolgattam a kalóriákat. Ez is egy jó módszer, viszont nincs mögötte olyan pszichés vonal, amit Andi biztosít (Leskovics-Ortelli Andi pszichológus, fogyókúrás terapeuta, a szerk.) Utána sokáig könnyedén tartottam a 62-64 kilós súlyt. Az újabb problémahullám akkor kezdődött, amikor ismételten megváltozott az életvitelem - már párkapcsolatban, a párom édesanyjával éltünk, onnan elköltöztünk városba, folyamatosan jöttek tehát a stresszhatások, vele pedig a kilók is. Volt olyan életszakaszom, amikor lement belőle: akkor szerettem a munkahelyem, pörgős volt, sokat mozogtam, minden téren a helyemen éreztem magam, tele voltam célokkal. Persze tudatosan fogytam, legalább 16 kilótól szabadultam meg. Utána 3-4 évig tartottam a 70 kiló körüli súlyt. Ezt követte egy magánéleti és munkahelyi válság kombináció, ami hozta magával az újabb elhízást.

 

 

Miért vágtál bele Andi lélekbúvár fogyókúrás terápiájába?

A dupla válság miatt 22 kilót híztam, emiatt döntöttem úgy, hogy Andival belekezdek a terápiába. Magamtól eljutottam odáig, hogy felismerjem, többről van itt szó annál, mint hogy az ember sokat eszik. Tudtam, hogy valamiért az étel egyfajta jutalom, de még inkább hiánypótlás számomra. Szerettem volna érteni, miért és milyen szerepet vesz át az életemben az evés. Azt kezdtem érteni, miért eszem sokat, csak egyedül nem tudtam mit kezdeni ezzel a helyzettel.

 

Van, aki jutalmazza magát az étellel, mások a stresszt űzik el vele, és bánatűzőként is funkconál az evés. Mi vezetett nálad túlevéshez?

A stressz és a boldogtalanság. Utóbbi alatt nem kell nagy dolgokat érteni, csak apróságokon múlik az érzés. Andival összeszedegettük az élet apró örömeit. Például hogy mindig is szerettem biciklizni, de megmagyaráztam magamnak, hogy a 3.-on lakva nem lehet biciklim, egyébként is, hol használnám a városban. Aztán vettem egy kerékpárt és azóta is örömmel pattanok fel rá! Egy másik példa, elkezdtem tanulni dorombon zenélni.

A párkapcsolatom most sem működik jól, ennek egyik sarokköve a szexuális életünk. Az elfojtott energiákból kibontakozó szexuális éhség aztán persze megjelenik mint klasszikus értelemben vett éhség.

Amikor Andival belevágtunk a konzultációkba, épp a legmélyebb ponton voltam akkoriban, de én azt akartam, hogy pont ebben a helyzetben oldjuk meg a problémákat. Tudtam, hogy amennyiben egy boldog időszakban tesszük helyre a dolgokat, akkor minden rendben lesz, de csak addig, míg megint nem jön egy hullámvölgy, ahonnan viszont nem tudnék egyedül kijutni. Tavaly nyáron kezdtünk együttműködni, először hetente, majd kéthetente, végül havonta konzultáltunk. Első feladatként belül tettük rendbe a dolgokat, feltártuk a problémák gyökereit.

 

 

A lelki háttér felgöngyölítése fontos dolog, de az életmódváltás velejárója a mozgás és a táplálkozás is. Te hogyan változtattál a korábbi szokásaidon?

Sokan úgy vélik, ha elkezdenek valamit sportolni, velejárója lesz a fogyás. Ez tévhit. Amíg az étkezési szokások változatlanok, nem jön az eredmény, illetve csak részben. Nálam mókás úton indult el az életmódváltás: szeptemberben kaptam egy ételmérgezést, amivel kórházba kerültem. Előtte már fél éve dolgoztunk Andival, és mintha a szervezetem mondta volna azt, hogy itt az ideje, hogy mindent kiürítsen magából. Olyan volt, mint egy égi jel, egy totális újrakezdés. Alapelvnek azt tekintettem, hogy úgy kell ennem, ahogyan egy normálisan működő, súlyfelesleg nélküli szervezetnek jó. Hiába mutatott a mérleg akkor több mint 90 kilót, egy 65 kilós nőnek képzeltem el magam Andi tanácsára, és így is étkeztem. Nem kezdtem belevetni magam a kalóriaszámlálásba, csupán apróságokon változtattunk: kistányérba szedem az ételt és nem a normál evőkanállal eszem, hanem kisebbel, mert a nagy méretűvel habzsolok, ezáltal dupla annyi ételt vinnék be rövid idő alatt. Meg kellett tanulnom, hogy mennyi az elég. Ez két hét kemény munkába telt. Nagyon oda kellett figyelnem, mikor érzi azt a gyomrom, hogy jóllakott, és el kellett a szememmel is hitetnem, hogy ami a tányéron maradt, arra nincs szükségem, hiába látom. Fényképeztem az adagokat, így a szemem is megtanulta fokozatosan, mi az elég. Nagyon találó a mondás: “Már csak a szemem kívánja.”...

Mikor már jól ment a mennyiség kontrollálása, elkezdtem edzőterembe járni. Úgy éreztem eleinte, hogy belehalok. Kipróbáltam egy csomó edzőt és mozgásformát, hogy megtaláljam azt, amelyik nekem a legjobban tetszik. Ez is tud zsákutca lenni, hogy valaki olyan edzésre kényszeríti magát, ami nem szórakoztatja. Nekem elsőre a fizikumom miatt a zumbára hasonlító party fitnesz jött be. Egy másik gyakori hiba, hogy nem mernek megállni az emberek óra közben. Én simán abbahagyom, ha valamelyik gyakorlat nekem már túl sok, erőltetett, fájdalmat okoz. Egy jó edző mondja is, mivel lehet helyettesíteni gyakorlatokat. Aztán persze apránként jön a fejlődés. Én most hetente 4 órát járok általában.

 

 

A Tanulj sütni! - netes sütisütő suli alapítójaként a napjaid a süteményekről szólnak. Mégis hogyan lehet 22 kg-t leadni csábító desszertek között?

Nagyon egyszerűen: nem addig eszem a süteményből, ameddig van, hanem kiveszek mondjuk két kockát, azt elfogyasztom, és itt meg is állok. Cukrászként pedig megtanultam, hogy nem eszünk bele mindenbe, így én nem kóstolok süteménykészítés közben.

 

Hogyan oldod meg az étkezéseket? Főzöl? Rendelsz?

Többnyire magam főzök. Egyébként mindent ugyanúgy eszem, mint eddig, tésztától a zsemléig. Csak tudom a mértékeket tartani. Az emberek nem tisztelik a saját szervezetüket, hiába próbál az meg jelezni, figyelmen kívül hagyják. Ezért jön az elhízás és a betegségek. Nincs bűnös süti, rossz mennyiség és rossz étkezési szokás van.

 

Kerültél konfliktusba a környezeteddel a megváltozott szokásaid miatt?

Egyáltalán nem. A páromat sem zavarja, hiszen nem diétás konyhát vezetek, ugyanúgy főzök, mint korábban.

 

Nehéz volt átvészelni a karácsonyi lakomákat? Mi a stratégiád vendégségben, étteremben?

Étteremben kisebb adagot kérek, például két rántott sajt helyett csak egyet rendelek, vagy nem kérek köretet. Vendégségben is kevesebbet szedek, mint régen, vagy ha már nem esik jól, ott hagyom. Az is előfordul, hogy érzem, hogy a vendégségben egy kicsit sokat ettem, másnap visszaveszek a tempóból.

 

 

Biztosan voltak mélypontjaid, amikor úgy érezted, nem bírod már, nem éri meg. Hogyan küzdötted le őket?

Volt, hogy hónapokig nem ment le egy deka se rólam. A személyi edzőmmel konzultáltunk, azt tanácsolta, valami drasztikus változást próbáljak ki. Akkor két hétig szinte csak zöldséget és csak húst ettem, és így gyorsan leugrott még pár kiló. Azután visszaálltam a megszokott ételekhez és továbbra is ment a fogyás.

Persze vannak kisebb visszaesések, ilyenkor Andi felnyitja a szemem, hogy most épp megint mi az, amit evéssel pótolok.

Mélypont nincs, kihívások vannak onnantól, ha megtanulsz jól enni.

 

Mi a végső célod? Mikor lennél elégedett magaddal?

Még 10 kilót szeretnék körülbelül leadni. Éppen most stagnálok 78-80 kg körül, de ennek megvannak a lelki okai. De nem csinálok ebből problémát, az agynak és a szervezetnek is kell néha pihenőidőszak, hogy új lendülettel folytassam az eddigieket.

 

 

Milyen változásokat tapasztaltál magadon azon felül, hogy csinosabb sziluettet látsz a tükörben? Fittebb lettél, jobb a közérzeted?

Kívül-belül más ember lettem. Elsősorban nem is az esztétika zavart, hanem a recsegő térd és hasonló problémák. Egészségesebb vagyok, megszűnt egy csomó fájdalmam.

 

Huszonkét kiló mínusz után milyen tanácsot adnál a súlyproblémákkal küzdőknek?

Szeresd magad - ki fog szeretni, ha te nem szereted magad?! A saját példámból kiindulva, én most célokat tűzök ki magam elé, főleg sportban. Van egy támogató edzőm, és mérsékelt lépésekben haladok a célok felé. Addig megyek el, amíg szórakoztat ez az egész. A legfontosabb kérdés: mi az, ami téged boldoggá tesz? Lehet, hogy neked sokkal euforikusabb érzéseket okoz, ha például lefutsz egy kijelölt távot, mint egy olimpikonnak, amikor a nyakába akasztják a századik aranyérmet. Észre kell venni az apró változásokat és értékelni kell ezeket!

 

Andi nélkül le tudtad volna adni a 22 kilót?

Igen, de megtartani nem tudtam volna, hiszen nem jutottam volna el a problémák valódi gyökeréhez és azok megoldásához. Andi módszerei mindenképp kellenek ahhoz, hogy megtaláld önmagad a zsírréteg alatt.

 

 

Leskovics-Ortelli Andrea - www.leskovicsandrea.com

 

Meli egy nagy sikertörténet a terápiás munkádban. Mi a titok?

Leskovics-Ortelli Andrea: Pszichológusként nincsenek kedvenc ügyfeleim. Mindenkit szeretek, minden közös munka értékes. Meli mégis különösen kedves a szívemnek. Az első pillanattól látszott rajta, hogy komolyan akarja a változást. Nem keresett kifogásokat, önigazolást. Tudta, hogy kemény meló lesz, ahogy azt is, hogy megéri. Az én szakmai tudásom és empátiám az ő elszántságával együtt rendkívül élvezetes és eredményes közös munkát eredményezett.

 

Megosztás = Ez klassz, hasznos írás volt!

Köszönjük, hogy ajánlod barátaidnak a Trendalelke.hu-t!

Utoljára frissítve: 2017. október 10., kedd 16:10
Értékelés:
(9 szavazat)
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Partnereink

Kapcsolat

  • Trendalelke.hu Blogmagazin
  • +36302434449